Nadkola to elementy, które montuje się w samochodach w celu ochrony ich karoserii przed różnego rodzaju uszkodzeniami. Ich zadaniem jest przyjmowanie na siebie energii uderzeń odpryskujących kamieni i innych zanieczyszczeń znajdujących się na drodze. Z czasem nadkola wymagają wymiany. W tym artykule zwrócimy uwagę na to, jak montować te elementy w pojeździe.
Podstawowe zadanie nadkoli w samochodzie
Jak sama nazwa wskazuje, nadkola montowane są bezpośrednio nad kołami. Przytwierdza się je do karoserii pojazdu, tworząc barierę pomiędzy nią a ewentualnymi zanieczyszczeniami i czynnikami mogącymi powodować uszkodzenia powłoki lakierniczej. W ten sposób zabezpieczają karoserię przed korozją (np. na skutek oddziaływania wilgoci, soli drogowej) czy też uszkodzeniami mechanicznymi. Te ostatnie mogą być powodowane przez odpryskujące kamienie, gałęzie itp. Z czasem nadkola podlegają zużyciu i należy je wymienić.
Sprowadzając auto z ciepłych krajów Europy, musisz liczyć się z koniecznością pierwszego montażu nadkoli. Nie są one bowiem oferowane w standardowym wyposażeniu pojazdów.
Jak zamontować nadkole w aucie?
Zastanówmy się więc nad tym, jak prawidłowo zamontować nadkole w pojeździe. To zabieg, który należy wykonać z dużą dokładnością. Wszystko po to, aby zapewnić odpowiednie przyleganie elementu do karoserii. Wszelkie szpary mogą skutkować tym, że będą w nie wnikać zanieczyszczenia i nadkola nie spełnią swojego zadania. Poniżej w kilku zdaniach opisano, jak powinien wyglądać cały proces montażu.
Przygotowanie narzędzi i akcesoriów
Po zakupie nadkoli idealnie dopasowanych do modelu pojazdu należy przygotować narzędzia i akcesoria, które posłużą do wymiany lub pierwszego montażu tych elementów. Standardowo warto wyposażyć się w: wkrętarkę lub śrubokręt ręczny, wiertarkę, klucze nasadowe, szczypce do spinek, śrubki i spinki montażowe (mogą być od razu dołączone do nadkoli, co ułatwia montaż), a także spray antykorozyjny.
Montaż nadkoli krok po kroku
Samochód powinien znajdować się na równej i płaskiej powierzchni. Ponadto należy go zabezpieczyć przed niekontrolowanym przemieszczeniem. W tym celu zaciągnij hamulec ręczny, zostaw auto na biegu oraz ewentualnie podstaw pod koła kliny. Następnie podnieś auto lewarkiem i zdejmij koło. Jeżeli auto posiada już nadkola, to należy je zdemontować. Kolejnym krokiem jest oczyszczenie karoserii. Należy umyć ją dokładnie z zanieczyszczeń za pomocą dedykowanych preparatów, a następnie osuszyć.
Kolejnym krokiem jest umieszczenie nowych nadkoli i przytwierdzenie ich za pomocą śrub lub spinek montażowych. W błotniku powinny znajdować się przygotowane wcześniej otwory. Jeżeli ich nie ma, to trzeba będzie je nawiercić. W przypadku montażu nadkoli metalowych warto zastosować dodatkowy preparat antykorozyjny, który zabezpieczy te elementy przed rdzą. Preparatem tym można pokryć karoserię również przed montażem plastikowych elementów. Po przykręceniu nadkola należy sprawdzić, czy jest ono dobrze dopasowane, nie występują w nim luzy ani szpary pomiędzy elementem a karoserią. Jeżeli wszystko jest w porządku, można założyć koło i korzystać z pojazdu. Montaż z powodzeniem przeprowadzisz we własnym zakresie. Jeżeli się tego obawiasz, skorzystaj z usług zaufanego warsztatu mechaniki samochodowej.
- Artykuł sponsorowany